Engroom - مهندسی همزمان چیست؟

مهندسی همزمان چیست؟

دسته‌بندی: مهندسی همزمان

30 آبان 1400
نوشین کوهلی

حتما در کار­های گروهی بسیاری شرکت کرده­اید و با روش مدیریت سنتی آن آشنایی دارید. به این صورت است که ابتدا مشکل مطرح می­شود، سپس بعد از مشورت، یک فرد یا گروهی تصمیم به اجرای راهی می­گیرد. تیم به بخش­های مختلف تقسیم و به افراد نقش­های خاصی داده می­شود. هر فرد وظیفه خود را انجام می­دهد و پس از اتمام آن، نتیجه کار را به فرد بعدی تحویل می­دهد. بعد از چندین بار تجربه‌­ی کار گروهی با این شیوه­ مدیریت، به این آگاهی رسیده‌­ایم که اگر بعضی از کار­ها همزمان با هم جلو روند، تاثیر به سزایی در روند پروژه خواهد داشت. بسیار پیش آمده است که مفروضات و یا نتایج کار یک بخش در تناقض با بخش دیگری تکمیل شده است و باید اصلاحاتی از ابتدا صورت گیرد. این رفت و برگشت‌ها که عمدتا زمان زیادی هم از سازمان می‌گیرند، میزان رضایت سازمانی را در بین کارشناسان نیز به شدت کاهش می‌دهند. قبل از اینکه به معرفی مهندسی همزمان بپردازیم، لازم است نگاهی به مهندسی ترتیبی نماییم.

مهندسی ترتیبی

این روش که همان روش سنتی کار است، اصطلاحاً پرتاب به پشت دیوار یا شوت کردن به زمین دیگری نامیده می­شود. در این روش، هر یک از بخش­ها بدون مشورت با همکاران در بخش­های دیگر یا آگاهی به نیازمندی­های دیگر سازمان­ها، کار خود را به خوبی انجام داده و آن را تمام شده تلقی می­کنند. در چنین روشی در میانه راه و شاید هم در انتهای مسیر، ناسازگاری دستاوردهای هر بخش با بخش دیگر و یا مشکلات کیفی محصول به تدریج نمایان می­گردد. در این صورت اصلاح مشکل یا به سختی انجام می­شود یا باید از نو طرح جدید ارائه شود. مهندسی ترتیبی ساختاری بر مبنای یک جریان طراحی ترتیبی است، که مدل آبشاری نیز خوانده می­شد.

مهندسی همزمان

مهندسی همزمان بر خلاف مهندسی ترتیبی عمل می­کند و همه فرایند­ها را همزمان زیر نظر دارد. از این رو به آن مهندسی یکپارچه نیز می­گویند. در این روش به عنوان مثال تیم­هایی که در حال انجام کارند عبارتند از:

طراحی محصول، تست اجزا، مهندسی ساخت و تولید، خدمات، شناسایی بازار، تبلیغات و ... . در این روش، همزمان انجام شدن کار­ها به توالی ارجحیت دارد. بنابراین زمان اتمام پروژه در روش مهندسی همزمان نسبت به مهندسی ترتیبی کمتر است.(۱)

تعریف­های زیادی از مهندسی همزمان وجود دارد برای مثال می­توان گفت:

الف: « مهندسی همزمان به معنی تلفیق استعدادهای مهندسان ساخت با مهندسان محصول در طی مرحله طراحی و تداوم تلاش مشارکتی برای تکمیل ابداع محصول است.»

ب: « تیم مهندسی همزمان از طریق یک تیم متمرکز، برای موفقیت یک شرکت یا سازمان، برنامه‌­ای به روز و با توجه به نیاز ارائه می­دهد.»

« مهندسی همزمان، نگرشی نظام­‌مند به توسعه محصول/ فرآیند ارائه می­دهد.»

« توسعه همزمان محصول فرآیند مفهومی چند بعدی است که در آن تیم فراگیر مبتنی بر مشارکت همه بخش­ها به عنوان گروه طراحی محصول، در ابتدای چرخه شکل می­گیرد.»(۲)

مزایای استفاده از مهندسی همزمان

  • به مدیران امکان ریسک کردن می­دهد و حتی زمینه را برای پیاده سازی اتوماسیون و IT فراهم می­کند.
  • باعث بهبود محصول می­شود.
  • این موازی کار کردن باعث صرفه جویی در وقت می­شود که در نتیجه آن محصول زودتر تولید می­شود.
  • در روند تولید اجازه تغییر طرح خواهیم داشت.
  • فروش بیشتر خواهد بود.
  • باعث کاهش هزینه­های ساخت و تولید خواهد شد.
  • روند بازگشت سرمایه تسریع می­شود.

نتایج

مزایا و معیارها

 

کاهش زمان تحویل

70%-30%

زمان توسعه

90%-20%

زمان عرضه به بازار

 

بهبود کیفیت

90%-65% کمتر شد

تغییرات مهندسی

تا 75% کاهش یافت

دوباره کاری

600%-200% افزایش یافت

کیفیت کلی

 

کاهش هزینه

110%-20% بیشتر شد

بهره وری

120%-20% بیشتر شد

بازگشت سرمایه

تا 40% کاهش یافت

هزینه­های تولید

جدول بالا حاصل تحقیق دانشگاه کوچین، بر روی مزیت­‌های استفاده از مهندسی همزمان است.(۳)

نتیجه­‌گیری

در مهندسي همزمان، تصميم‌گيري در مورد فعاليت‌ها، ويژگي‌هاي محصول، روش‌هاي ساخت و مونتاژ و حتي هزينه‌ها، سريعاً و با اتفاق نظر اعضاي تيم صورت مي‌گيرد. همچنین تمام اعضای تیم در سریعترین زمان ممکن از اخرین تغییراتی که بر روی عملکرد انها تاثیر دارد مطلع می‌شوند. اين موضوع، اشتباهات را به حداقل مي‌رساند، باعث كاهش چشمگير زمان و هزينه صرف شده در توسعه محصولات جديد مي‌شود و تا حد زيادي محصولات را سريع‌تر به بازار مي‌رساند.

بدیهی است که با شناخت مزایای مهندسی همزمان، هر سازمان یا شرکتی به دنبال پیاده­سازی این روش باشد. در سامانه مجازی Engroom، امکانات مورد نیاز برای پیاده­سازی مهندسی همزمان را برای کاربران فراهم آورده‌ایم تا با استفاده از آن، از مزایای مهندسی همزمان بهرمند شوند.

نویسنده : نوشین کوهلی تحت نظارت دکتر اسماعیل خان‌میرزا

مراجع:

  1. مهندسی همزمان، راهبرد توسعه محصول شرکت­های جهانی
  2. Application of concurrent engineering in manufacturing industry
  3. What is concurrent engineering? by Anup Kumar