Engroom - استفاده از مهندسی همزمان در شرکت­ها

استفاده از مهندسی همزمان در شرکت­ها

دسته‌بندی: مهندسی همزمان

23 آبان 1400
نوشین کوهلی

چه شرکت­هایی از مهندسی همزمان استفاده می­کنند؟

اکنون بسیاری از شرکت­ها و آژانس­های فضایی و دانشگاه­ها از مهندسی همزمان استفاده می­کنند. مانند:

همان طور که می­بینید شرکت­های موفقی از این روش استفاده می­کنند. مطلب مهم آن است که بدانیم این شرکت­ها از این روش چگونه استفاده می­کنند. به همین جهت، در ادامه به چگونگی پیاده­سازی مهندسی همزمان در شرکت تویوتا به عنوان شرکتی موفق در این زمینه، می­پردازیم. لازمه­ی آن آشنایی به دو مفهوم SBD و PBD است که در ابتدا به معرفی آن­ها پرداخته می­شود.

شرکت تویوتا به عنوان شرکت موفق در مهندسی همزمان

در زندگی و کار، مواقعی هست که باید بدون آگاهی از پیامد­های انتخاب­هایمان، تصمیم­های مهمی بگیریم. از این رو برای پیش­بینی پیامد­ها و در نتیجه آن، انتخاب درست، در ابتدا مشکل را کامل شناسایی می­کنیم. سپس فهرستی از راه­ حل­‌های احتمالی فراهم و پس از آن یکی را انتخاب می­نماییم. چه انتخاب خوبی کرده باشیم و چه بد، بعد از طی کردن مقداری از مسیر انتخاب شده، وقت و انرژی برای آن صرف کرده‌ایم و بسیار سخت خواهد بود که به عقب برگردیم.

روشی که در بیشتر مواقع استفاده می‌شود آن است که یک نفر یا یک گروه تصمیمی می‌گیرد و تیم آن را اجرایی می‌کند. بنا بر این تیم مجبور است با شرایطی که در بین راه پیش می‌آید خودش را وفق دهد. به این روش Point Based Design گفته می‌شود و به صورت PBD نیز نوشته می‌شود. اشکالی که این روش دارد آن است که ما را مجبور به استفاده از یک راه حل می‌کند، بدون آن که جواب آزمایش تاثیر آن بر رفع نیاز ما بررسی شده باشد. در مقابل این روش، Set Based Design که معمولاً به صورت SBD نوشته می‌شود، قرار دارد. SBD روشی است برای آنکه تا جایی که امکان پذیر است، انعطاف در تصمیم را در روند پروژه نگاه داریم. به بیانی دیگر، SBD دقیقاً برعکس "فقط یک راه را انتخاب کردن" است. در این روش، تیم‌ها همزمان با شناسایی و بررسی راه‌های احتمالی، به کار خودشان ادامه می­دهند و در این مسیر با ارزیابی راه­های انتخابی و تحلیل نتایج بدست آمده، در تصمیم­گیری­ها تغییرات لازم را ایجاد می­کنند. این روش برای مواقعی که نیاز به خلاقیت زیاد است یا ضرب الاجل‌ها قابلیت جابهجایی دارند، مناسب است.

شرکت تویوتا جز آن ‌دسته از شرکت­هایی است که از مفهوم SBD بهره می‌برد و رفته‌ رفته در مسیر انجام پروژه از راه‌‌های پیشنهادی کم می‌کند. به بیانی دیگر، در ابتدای راه تصمیم نهایی را نمی‌گیرد. این کم کردن تدریجی حاصل تحلیل اطلاعات جدیداً بدست آمده در مسیر انجام پروژه است.

برای مثال:

۱. شرکت تویوتا برای قسمت طراحی محصول حداقل دو طرح اصلی را در نظر می‌گیرد. این در صورتی است که بیشتر رقبای این شرکت یک طرح برای طراحی را انتخاب می‌کنند و بلافاصله بعد از انتخاب، وارد طراحی جزئیات می‌شوند. در این شرکت همزمان با ایجاد طرح، گروهی از مهندسان قابلیت تولید طرح‌ها را بررسی می‌کنند. این روش به آن‌‌ها کمک می‌کند که اگر طرحی که در حال طراحی است از نظر مهندسان قابل ساخت نباشد سریع‌تر و بدون صرف هزینه و وقت کنار گذاشته شود و طرح دیگری انتخاب شود.

۲. در مرحله ساخت، شرکت‌های خوروسازی آمریکایی یک سری تلورانس‌ها و ابعاد ثابتی دارند. اما در شرکت‌های تویوتا و بقیه شرکت‌های ژاپنی، سازنده‌ها اصراری بر استفاده از تلورانس­ها و ابعاد ثابت ندارند. در واقع اولویت آن­ها این است که هرجا نیاز باشد تغییرات را در ابعاد ایجاد کنند تا پارت­ها به صورت دقیق به یکدیگر فیت شوند. این مثال هم نشان می‌دهد که بر خلاف شرکت‌های دیگر که ابعاد فیکس دارند و یک طرح و یک تصمیم کلی را دنبال می‌کنند، تویوتا اندازه‌های متغیری با توجه به نیاز، انتخاب می‌کند.(۲)

این دو نمونه، دو بخش از فرایند تولید بود که در آن­ها، شرکت تویوتا از روش مهندسی همزمان استفاده کرده بود. این شرکت‌ها مانند شرکت­های موفق دیگر در تلاشند که از مهندسی همزمان در زمینه­های مختلف استفاده کنند و از مزایا چشمگیر آن استفاده نمایند.

نتیجه گیری

با استفاده از سامانه Engroom شما می­توانید با تعریف پروژه خودتان و ایجاد زیر سیستم­های متفاوت و قرار دادن ناظر بر آن­ها روش set based design که شرکت­های قوی مانند تویوتا از آن استفاده می­کنند را پیاده­سازی کنید. البته که روش point based design نیز را می­توانید اجرایی کنید، اما با توجه به مطالب گفته شده، استفاده از SBD در هزینه و وقت صرفه جویی خواهد کرد. علاوه بر این­ها با بستر قوی ایجاد شده برای پیاده سازی این روش، مسیری هموارتر و خروجی مطلوب­تری خواهید داشت.

نویسنده : نوشین کوهلی تحت نظارت دکتر اسماعیل خان‌میرزا

مراجع:

  1. https://leanconstructionblog.com/introduction-to-set-based-design.html

  2. https://sloanreview.mit.edu/article/toyotas-principles-of-setbased-concurrent-engineering/