Engroom - مدیریت موفق تیم¬های مهندسی همزمان

مدیریت موفق تیم¬های مهندسی همزمان

دسته‌بندی: مهندسی همزمان

21 آذر 1400
نوشین کوهلی

در مهندسی همزمان، تیم­های مختلفی در زمینه­های متفاوتی در کنار یکدیگر کار می­کنند. در نتیجه، مدیریت مناسب تیم­ها در رسیدن به خروجی مطلوب نقشی اساسی دارد. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که مدیر یک تیم موفق باید رعایت کند.

برای مدیریت موثر یک تیم، به چندین ویژگی و مهارت کلیدی نیاز است. بدون آنها، جمع کردن کارمندان برای کار به سمت اهداف مشترک و بهترین عملکرد، ممکن است دشوار باشد و حتی می­تواند هم برای سازمان و هم برای حرفه شما فاجعه بار باشد.

چه مدیری مشتاق باشید، چه مدیری باشید که به تازگی منصوب شده و تجربه زیادی ندارید، یا مدیری با تجربه باشید که در نظارت بر تیم خود با مشکل مواجه بوده­اید، توسعه این مهارت های حیاتی برای موفقیت شما بسیار مهم است.

ارتباط شفاف و موثر

به عنوان یک مدیر، هدف شما این است که به اعضای تیم خود کمک کنید که وظایف خود را به نحوی کارآمد، سازگار و همسو با اهداف استراتژیک کلی شرکت انجام دهند. برای دستیابی به این هدف، باید به وضوح بیان کنید که آن اهداف استراتژیک چیست - در عین حال جزئیات کار و فرآیندهای خاصی را که از تیم شما برای رسیدن به آنها لازم است، توضیح دهید.

با ایجاد یک ارتباط موثرتر، سردرگمی را در میان تیم خود از بین می برید و مطمئن می شوید که همه همسو هستند و در جهت اهداف یکسانی کار می کنند.

هوش هیجانی

هوش هیجانی به توانایی فرد در مدیریت احساسات خود و دیگران اشاره دارد. سطح بالایی از هوش هیجانی مشخصه مدیران و رهبران قوی است. فردی که دارای احساس شدید خودآگاهی، همدلی و سایر مهارت های اجتماعی است، کسی است که می­تواند به دیگران انگیزه دهد و بر آنها تأثیر بگذارد.

توانایی سازماندهی

شما احتمالا مسوول نظارت جدی بر بودجه و زمان‌بندی پروژه هستید و در عین حال می‌دانید که هر کاری که اعضای تیم انجام می‌دهند در نهایت بر قضاوت دیگران در مورد نحوه مدیریت شما تاثیرگذار است. توانایی بالا در سازماندهی موارد دردسرساز زیادی که بودجه، زمانبندی و کیفیت کار کارمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد،‌ از ویژگی یک مدیر موفق است.

قابلیت تفویض اختیار

هر چقدر هم که مدیریت خرد اعضای تیم برای شما وسوسه انگیز باشد، انجام این کار می­تواند برای پیشرفت مضر باشد. یک مدیر خوب می­داند که چگونه کار را به دیگران محول کند. در واقع تشخیص می‌دهد چه کسی، برای تکمیل یک کار خاص مناسب است. همچنین مستلزم حصول اطمینان از این است که کارمند منابع مورد نیاز برای موفقیت را در اختیار دارد و احساس می­کند که برای تصمیم گیری خود قدرت دارد.

حل مسئله

مهم نیست که یک پروژه یا فرآیند چقدر آماده، سازماندهی و یا راه‌اندازی شده است. هر مدیری در ابتدا با مشکلاتی روبرو می‌شود. این مشکلات می­تواند شامل یک ضرب الاجل یا نقطه عطف از دست رفته باشد، می­تواند ماهیت بودجه ای داشته باشد و یا شامل یک شکست پیش بینی نشده در زنجیره تامین باشد.

به هر حال، مدیران باید حل‌کننده ماهر مشکلات باشند. برای هر کسی که وظیفه رهبری یک تیم را بر عهده دارد، توانایی ارزیابی یک چالش، تفکر انتقادی در مورد راه‌حل‌های بالقوه، و فرموله کردن پاسخ، بسیار ضروری است.

تصمیم گیری

در طول یک روز، مدیران ممکن است مسئول تصمیم‌گیری­های متعددی باشند که بر تیم آنها یا پروژه‌ای که تحت نظارت آنها هستند تأثیر بگذارد. اولویت بندی کارها، تخصیص منابع، تفویض وظایف - هر یک از این­ها تصمیماتی هستند که به عهده مدیر است.

گاهی اوقات، یک مدیر برای حل یک مسئله نیاز به تصمیم گیری مقتدرانه دارد. در مواقع دیگر، تصمیم‌گیری ممکن است مستلزم ایجاد اجماع باشد، که در آن اعضای تیم دعوت می‌شوند تا در بحث شرکت کنند و به هدایت فرآیند کمک کنند. در نهایت، مدیر، مسئول نتیجه تصمیم است و به این ترتیب، باید عواقب آن را پذیرا باشد.

در دسترس بودن

این مهم است که اعضای تیم شما وقتی سؤال یا نگرانی دارند یا زمانی که نیاز به توضیح در مورد آنچه از آنها انتظار می‌رود دارند، راحت به شما نزدیک شوند. اگر کارمندان شما باور ندارند که می­توانند با شما تماس بگیرند، این خطر وجود دارد که مشکلات یا نگرانی­ها به مسائل بزرگ تبدیل شوند و زمانی برای حل آن­ها وجود نداشته باشد.

گوش دادن

هنگام کار در یک گروه، مهم است که ذهنی باز داشته باشید. تشخیص دهید که اعضای تیم شما ممکن است مسائل را از منظر دیگری ببینند و آنها را بشنوید. گوش دادن به دیدگاه های دیگر می تواند به شما کمک کند تا جنبه های مختلف یک موضوع را ببینید، از جمله آنهایی که قبلا هرگز در نظر نگرفته­اید. این به شما این امکان را می‌دهد که همکار و رهبر بهتری باشید، نیازها و چالش‌ها را قبل از بروز آن‌ها پیش‌بینی کنید و در صورت بروز آنها به طور موثر پاسخ دهید.

نویسنده: نوشین کوهلی

منابع:

https://online.hbs.edu/blog/post/team-management-skills

https://www.herzing.edu/blog/7-important-teamwork-skills-you-need-school-and-your-career