Engroom - ۴ نکته برای پیاده‌ سازی موفق مهندس همزمان

۴ نکته برای پیاده‌ سازی موفق مهندس همزمان

دسته‌بندی: مهندسی همزمان

30 آبان 1400
نوشین کوهلی

بالا بردن سطح پروژه

بیشتر شرکت­های مهندسی همزمان، رویکردی غیر متعارف برای توسعه محصول دارند. این رویکرد نیازمند آن است که کارشناسان به گونه‌ای رفتار کنند که عادات رایج و نگاه‌های سنتی در مدیریت، زیر پا گذاشته شود. در نتیجه، در ابتدای اجرای مهندسی همزمان مهم است که افراد را دعوت کنیم تا پروژه را خاص بدانند. ایجاد شرایط بحرانی یکی از راه‌های شکستن عادات قدیمی و سنتی است. به این صورت که احساس شرایط اورژانسی، تیم ها را به نادیده گرفتن استانداردهای شرکت­های بزرگ ترغیب می‌کند و به تدریج فرهنگی جدید جایگزین فرهنگ قدیمی و سنتی می‌شود. علاوه بر این، وقتی اعضا به خاص بودن پروژه پی ببرند بیشتر به کار مشتاق خواهند بود و بیشتر ریسک می­پذیرند.

روشن ساختن هدف

در پروژه های مهندسی همزمان مهم است که اهداف به وضوح تعریف شده باشند تا همکاری­ها و تبادلات اطلاعاتی بین افراد درست، در زمان درست و به اندازه درست برقرار شود. این را نیز در نظر داریم که تعیین کردن اهداف عمومی و کلی که باعت ایجاد فرایند­های گسترده می­شود یکپارچگی بین گروه­ها را افزایش خواهد داد. یعنی یک هدف عمومی، زبانی عمومی و حس هدفدار بودن عمومی را بین اعضا ایجاد می­کند. برای مثال، اهدافی که مربوط به رفع نیاز مشتری هستند را می­توان نقطه مشترکی برای تمام تیم­ها در تمام زمینه­ها در نظر گرفت. حتی اهداف مربوط به مشتری­ها می­تواند به عنوان نقطه­ای برای حل اختلالات موجود بین گروه­ها باشد.

از بین بردن مشکلات سر راه ایجاد یکپارچگی

یکی از مشکلات اساسی در این راه، روش سنتی مدریت ادارات است که به آن اصطلاحاً حکومت اداری می­گویند. در این گونه مدیریت، استاندارد­هایی استفاده می­شود که مانع عملکرد بهتر می­شود. بنابراین استانداردهای یاد شده باید از بین بروند. در این شرایط، بهتر است که پروژه خودمان را از طریق اختصاصی کردن منابع و دوباره تنظیم کردن روابط با این سازمان­ها، حتی شده برای مدت کوتاهی جدا کنیم.

از طرف دیگر، ایجاد تیم­های جدید اختلالاتی در سیستم ایجاد می­کند و توزیع قدرت را از بین می­برد. اعضای تیم گاهی در موقعیت­هایی قرار می­گیرند که باید بین ایجاد سود در پروژه و ایجاد سود در زندگی خود انتخاب کنند، البته رهبران حرفه­ای سعی می­کنند که روی بخش­های تحت کنترل خود نظارت داشته باشند. آن­ها سعی می­کنند موقعیت­های ذکر شده را پیش­بینی کنند و تا جایی که می­توانند قدرت را پخش کنند.

تعریف با جزئیات مهندسی همزمان در پروژه

اعضای تیم علاوه بر اطلاعات تکنیکی، به اطلاعات دیگری نیز برای داشتن نقش تأثیر گذار در فرایند مهندسی همزمان نیار دارند. برای مثال، باید تعریف روشنی از مهندسی همزمان در ذهن خود داشته باشند. معماری فرایند باید به گونه­ای تعریف شده باشد که افراد داخل شرکت و حتی افراد خارج از شرکت، متوجه آن باشند.

تعریف درست معماری فرایند به این معناست که دید یکسانی به ابعاد مختلف مهندسی همزمان داشته باشیم.  با شناخت این ابعاد، وقت آن است که مدیران رویکردهای مهندسی همزمان را به گونه­ای پیاده­سازی کنند تا درخور نیازهای پروژه باشد. البته تجربه داشتن در این زمینه، به مدیران به شدت کمک می­کند. از این رو پیشنهاد می­شود گزارش­های کار مدیران بخش­های مختلف به همدگیر داده شود و با مطالعه این گزارش­ها از تجربه همدیگر استفاده کنند.

مشکل دیگر آن است که در اکثر شرکت­ها، از مهندسی همزمان وقتی شروع به استفاده می­کنند که ارتباط ابتدایی بین چند فعالیت ایجاد شود. برای تأثیرگذاری بیشتر مهندسی همزمان در پروژه باید سعی شود این ارتباطات از اول پروژه بین تمام فعالیت­ها ایجاد شود.

نتیجه گیری

ایجاد مهندسی همزمان به نوبه خود، ملزم به رعایت اصولی است که برای پیاده­سازی آن­ها، روش­های سنتی باید کنار گذاشته شود. برای پیاده­سازی موفق آن، علاوه بر اصول اصلی، راه­های پیشنهادی نیز باید اجرایی شوند که در این مقاله سعی شد که خلاصه­ای از آن­ها ارائه شود. سامانه Engroom با رعایت اصول مهندسی همزمان، بار ایجاد و راه‌اندازی فرهنگ جدید سازمانی و همچنین طراحی معماری فرآیند مهندسی همزمان را تا حد زیادی حل نموده و پیاده­سازی را برای علاقمندان راحت تر خواهد کرد.

نویسنده: نوشین کوهلی تحت نظارت دکتر اسماعیل خان­میرزا

مراجع:

A tutorial on implementing concurrent engineering in new product development programs by Morgan L. Swink